Buukkaus ei ole niin yksioikoista kuin moni kuvittelee. Asiakastapaamisten sopiminen on luonnollisesti osa myyntifunnelia, mutta se on samaan aikaan aivan oma taiteenlajinsa. Laadukas buukkaus on monivaiheinen prosessi, joka lähtee huolellisesta suunnittelusta.
Suunnittelu
Buukkausstrategia tulee suunnitella huolellisesti, jotta buukkauksesta saadaan koko potentiaali irti. Mikä on soiton tarkoitus? Kenelle tapaamisia halutaan sopia? Mitä asiakas saa irti puhelusta ja toivottavasti sovittavasta tapaamisesta?
Prospektointi
Myyjän ikuinen haaste on löytää asiakkaansa. Kun buukattava asiakaskohderyhmä rajataan hyvin, saadaan asiakashankinnan kustannus pidettyä kohtuullisena ja yhteystietoja on helpompi hallinnoida. Huolellinen prospektointi vähentää turhia puheluita ja säästää myyjän energian potentiaalisiin asiakkaisiin.
Buukkaus
Buukkauksen perimmäinen tarkoitus on tavallisestri saada sovittua myyjälle mahdollisimman paljon laadukkaita asiakastapaamisia. Tässä onnistuakseen buukkarin on soitettava sekä paljon puheluita että pidettävä huolta niiden korkeasta laadusta. Tarvitaan sekä määrää ja laatua että aikaa ja osaamista.
Seuranta ja kehitys
Päätään ei kannata hakata Karjalan mäntyyn turhaan, vaan buukkauksen lomassa ja etenkin soittokierroksen jälkeen kannattaa pysähtyä ja analysoida keskusteluja, joita asiakkaiden kanssa on käyty läpi. Jokainen ammattilainen tietää, että omaa työtään pitää kehittää jatkuvasti.